mandag 1. juli 2013

1.juli og litt update fra denne kanten

No er denne dama i veke 34 i svangerskap nr.3. Termin: 13.08.13. 6 veker igjen. Begynner å sjå fram til at magetrollet skal komme til verden, men samtidig prøver eg å nyte all mi tid med den kommande storebroren på 14 måneder. Denne alenetida med han får eg aldri igjen, og når bebisen er komt blir det nok meget travle tider.

Har 3 veker igjen før eg skal i permisjon, men er blitt sjukemeldt fra jobben. Merka godt før eg vart sjukemeldt at presset på jobben ikkje gjorde meg noe godt. Det er veldig godt å slippe alt stresset med å komme seg ut av huset, på jobb, klare dei travle dagene på jobben, også prøve å vere mor/husmor/samboer etterpå! No kan eg heller fokusere på å ta vare på meg sjølv, holde meg noenlunde i form, holde min svangerskapsdiabetes i sjakk og reise på alle dei ekstra kontrollane som hører til det! Er til både jordmor, føde.pol, med.pol, på lab for å ta blodprøver og hos legen, puh! I tillegg skal dei andre barna på diverse kontroller også i sommer. Minstegutt skal snart på 15 månederskontroll, mens jentungen skal til tannlegen(!). Ho er også blitt lovt hol i øra. Ellers er det jo å ta seg av dei i kverdagen. Storesøstra klarer seg jo for meste sjølv, men kan ikkje glemme at 7-åringer også trenger tid og oppmerksomhet!

På treningsfronten blir det kun turgåing no. Senest i går var eg på Hafstadfjellet, som er bratte bakker heile veien opp og kun nedoverbakker på returen. Brukte 1 1/2 time opp og 1 time ned igjen. Bruker 1 time meir på heile turen enn før graviditeten. Forbrente 1600 kcal i går, men kom jo på at eg ikkje har justert nye vekta mi på pulsklokka! Har jo allerede gått opp 16 svangerskapskilo, og dei 16 kiloene er ikkje registrert. Så heller nærmere 2000 kcal forbrenner eg nok på den fjellturen. Må huske å endre det før neste tur! Ellers trilla eg heimefra og ned til sentrum her forrige dagen, det ble 2 1/2 time det, og 1000 kcal forbrent. Det ble en lang tur, der vi såg både mø, bæ, pus, vov og hest, og mange biler! Spesielt store lastebiler. Masse kjekt for lillegutt! Men når vi kom heim igjen (satt på med papsen fra jobb) kjente eg at det hadde tatt på for kroppen, beina og bekkenet mitt å ha gått så lenge på asfalt! Så bedre med fjellturer der altså!

Ellers har bebisen i magen det bra, på kontrollene ser alt fint ut, blodtrykket mitt er fint, hjertelyden og pulsen hans er flott, og ingenting tyder på at han skal bli noe spesielt stor (som ofte er en risiko for dei med svangerskapsdiabetes). Eg har masse kynnere, og då spesielt på nedoverturene fra fjellet! Men det er overlevelig. Ellers virker det som trøttheten som kom igjen no i 3.trimester har forsvunnet litt igjen, det er dager der eg kan faktisk vere våken og gjøre ting i huset når lillegutt sover, mens noen dager trenger eg også å ta meg en lur. Men det er jo så herlig å kunne ta alt i vårt tempo, det gjør så godt for den gravide!

No skal eg slutte å skrive og heller ta meg av han som går rundt meg og "tyter". God sommer til dere som titter innom, håper vi er litt heldigere med været her på vestlandet snart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar