torsdag 18. oktober 2012

Skumkake - kun 90 kcal

Ei SLAGS skumkake....;) 

Med mangel på ting å gjøre på kveldstid og litt søthungrige folk, 
ble det eksperimentering på kjøkkenet for meg og kjæresten. 
Eller, vi fordelte det slik at eg fiksa alt, men han hjalp meg å vispe;)


Hoho, veit ikkje ka eg skal sei om denne kaka eg... Fant den på Kristine Weber sin blogg, og der såg den jo sååå god ut! Men her heime hos oss derimot, hihi.... Enten har vi gjort noe feil, eller så kan eg ikkje forstå at noen syns denne kaka er så veldig god. Faktisk for søt for meg, og eg liker søtt.


Snodig konsistens, men dog, er man desperat etter noe søtt, så er det jo absolutt hjelp i! 
Men denne blir nok ikkje prøvd flere ganger her i hus. Men kjekt å teste ut da! Man må jo prøve og feile. Ikkje hadde vi kokos eller lignende til pynt heller;)

Kopierte oppskrifta til Kristine, for dei som vil prøve:  

Oppskrift:
3 eggehviter
5-6 ss sukrin
Noen dråper vaniljeessens
5 plater gelatin
0,5 dl kokende vann

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann. Visp eggehvitene stive (her er det gratis trening om det gjøres manuelt, puh!) og bland i sukrin/ vaniljeessens, litt av gangen.

Klem vannet ut av gelatinen og smelt den i det kokende vannet. Hell gelatinen i en tynn stråle i eggehvitemassen og visp kraftig (fortsatt dau i armen etter forrige visping).

Dryss litt kokosmasse på et serveringsfat og sett ringen av en springform oppå. Slå marengsmassen i ringen og sett kjølig.
Den stivner ganske raskt, etter 20-30 minutter.
Pynt med glasur og strø kokos over.


Hele kaken inneholder ca 90 kcal og hvert kakestykke vil ende opp på kun ca 12 kcal!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar